Rodičia a žiaci sú hrdinovia týchto dní

Autor: Roman Foltin | 16.12.2020 o 13:02 | (upravené 19.12.2020 o 21:56) Karma článku: 2,92 | Prečítané:  446x

Možno odvážny, zato výstižný nadpis je reakciou na súčasnú situáciu rodičov, ktorých deti ostali na dištančnej forme vyučovania. 

Skĺbiť prácu, domácnosť a popritom dohliadať nad školskými povinnosťami svojich ratolestí si vyžaduje obrovské odhodlanie a motiváciu. Najmä deti z nižších ročníkov druhého stupňa nie sú zďaleka tak samostatné, aby zvládali učenie bez ich pomoci. Na deti a rodičov je vytváraný obrovský tlak. Aj oni sú hrdinovia tejto neľahkej doby.

Absolvovanie rýchlokurzu

Koronakríza zasiahla všetky oblasti vrátane školstva. Tisícky žiakov a študentov ostali zo dňa na deň závislí na online vyučovaní. Prvá vlna bola viac o skúške a adaptácii učiteľov, žiakov a študentov na novú formu vyučovania. Bol to taký rýchlokurz v technologickej a odbornej oblasti, kedy sa všetky strany museli pomerne rýchlo naučiť pracovať s počítačmi, videokonferenciami a sociálnymi médiami. Hodnotenia a nároky boli nižšie, ako tomu je pri druhej vlne. Druhá vlna kladie vyššie nároky na vzdelávanie žiakov. Povinná je účasť žiakov na online výučbe, očakáva sa spolupráca a ich aktivita. Akákoľvek absencia musí byť zdôvodnená.

Čo je s právami dieťaťa ?

Samotný dohovor o právach dieťaťa hovorí o práve dieťaťa na vzdelanie. Toto právo je odopierané  práve skupine žiakov, ktorí nemajú dostatočné alebo žiadne technické vybavenie vrátane vlastných počítačov a pripojenia na internet. Očakáva sa, že títo žiaci budú vykazovať nedostatky vo vedomostiach v porovnaní so spolužiakmi, ktorí počítačmi a príslušenstvom disponujú. Sú tak ohrozenou skupinou, ktorej prospech sa môže zhoršiť a súčasne spôsobiť aj zlý psychický stav. Je dôležité, aby sa títo žiaci mohli čo najskôr vrátiť do školských lavíc.

“Nikdy svojich žiakov neučím, len im poskytnem prostredie a podmienky, v ktorých sa môžu učiť.“ Albert Einstein.

Ohrozený je tiež psychický vývoj detí a mládeže z dôvodu absencie sociálnych interakcií. Kamaráti, spolužiaci a učitelia stoja za pocitom radosti a spokojnosti zo školy práve u žiakov od druhého stupňa. Žiadna dištančná forma výučby, ba ani sociálne siete im tento aspekt nenahradia.

Prináša online len nevýhody?

Veľa učiteľov a odborníkov v oblasti školstva sa zhoduje, že dištančná forma vyučovania so sebou prináša aj výhody. Učitelia venujú viac pozornosti dôležitým témam, využívajú videá, obrázky, médiá a názorné ukážky, ktoré u žiakov vzbudzujú väčšiu pozornosť. Biflovačky nechávajú bokom. Začína sa stále viac hovoriť o hybridnom vyučovaní, čo je kombinácia prezenčného a dištančného vyučovania.

O online výučbe a jej vplyve na psychiku žiakov som sa rozprával so psychológom, učiteľom a špeciálnym pedagógom Viktorom Križom.

1. Čo sa deje s deťmi, ak sú dlhodobo na dištančnej forme vyučovania?

Medzinárodné výskumy hovoria o sociálnej izolácii a jej negatívnych vplyvoch na vývinovú psychológiu, ktorá je postavená už od 5.ročníka na socializáciisociálnej interakcii. Žiaci nechodia do školy kvôli matematike a fyzike, ale kvôli stretávaniu sa, rovesníckym vzťahom a potvrdení identity zo strany svojich rovesníkov. Škola má najmä na 2.stupni socializačnú funkciu, v súčasnosti si plní len edukačnú. Online priestor spôsobuje väčšiu nesústredenosť detí, ktoré počas online vyučovania vypínajú mikrofóny, kamery a nevenujú pozornosť výučbe. Už 6 mesiacov stačí na vznik závislosti a psychických porúch (alkohol, drogy a pod.), teraz fungujeme už 9 mesiacov v online priestore. Predpoklad na vznik rôznych sociálno-patologických javov je vysoký. Deťom by prospelo aj 5 hodín v škole týždenne, čo je z hľadiska vývinovej psychológie veľmi dôležité.

2. Je dôležité, aby deti išli do školy napriek riziku, že ohrozia svojich rodičov, starých rodičov?

Musíme si uvedomiť, že máme 2 ohrozené skupiny, deti a starých ľudí. Obidve skupiny sú rovnako ohrozené, každá iným spôsobom. Jedna skupina je ohrozená patogénmi vírusu a druhá skupina je ohrozená sociálno-patologickými javmi. Staršia mládež, najmä stredoškolská, sa radikalizuje a sympatizuje s rôznymi sociálno-patologickými skupinami (kriminalita, násilie, šikana a iné). Život starých ľudí je rovnako dôležitý ako socializácia detí a mládeže. Toto obdobie nám nenaruší učenie, učitelia často redukujú nezmyselné biflovačky. Žiaci nedobehnú procesuálne veci ako systém práce a zodpovedný prístup. To sú charakterové vlastnosti, ktoré škola buduje v spojení s učením a ktoré sa cez online priestor veľmi ťažko budujú.

3. Ako bude vyzerať nástup detí do školských lavíc?

Učenie by sa malo v priebehu 6 mesiacov upraviť, deviataci a maturanti môžu mať problémy z hľadiska prijímačiek. Môže prísť k zhoršeniu klímy na školách medzi učiteľmi, žiakmi a rodičmi. Rodičia sú pod veľkým tlakom a vzniká napätie. Začnú sa zvyšovať rozdiely medzi deťmi, ktoré v škole zlyhávali alebo deťmi, ktoré nemohli byť pripojené. Deti môžu byť frustrované, môžu vyrušovať a narúšať hodinu. Deti budú natlakované z dôvodu absencie systémovej práce a automaticky príde k vzniku napätia. Vo všeobecnosti sa to odrazí na klíme škôl. Naše školy v PISA testovaniach vykazujú, že naši učitelia a deti patria medzi najmenej šťastných v rámci vzdelávania.

Ministerstvo školstva by sa malo zamerať, ako pripraviť návrat detí do škôl po stránke adaptácie.

4. Aké kroky sú podľa Vás dôležité pre riešenie tejto pandemickej situácie v školstve?

Štátny pedagogický ústav by mal dať jasný signál, že si školy môžu upraviť kurikulum. Dať učiteľom signál, že zameškané učivo nedobehneme. Nesnažiť sa za každú cenu dobehnúť zameškané. Deti by mali ísť do škôl čím skôr. V zahraničí sú školy otvorené.

5. Vieme už teraz určiť následky online výučby?

Toto obdobie je likvidačné najmä pre rodiny. Zvyšuje sa násilie v rodinách a dopyt po psychologických službách. Dieťa má stimuláciu z digitálneho sveta, oveľa ťažšie dosiahneme prirodzenými metódami sedenie v lavici a písanie rukou. Mozog je zvyknutý na audiovizuálnu stimuláciu, ťažko sa vracia k prirodzenej stimulácii v offline priestore. Deti sa budú horšie vracať späť, môžu byť odmietavé k písaniu a pod.

6. Čo deti s poruchami správania a špecifickými potrebami?

Z hľadiska učenia môže mať dištančná výučba pre deti s ADHD a inými poruchami učenia pozitívny význam. Lepšie sa im darí a majú pozitívne hodnotenie. Ich pozornosť je v domácom prostredí lepšie udržateľná, je tu však absencia sociálneho kontaktu.

7. Ako vplývajú sociálne siete na deti?

Deti trávia počas korony príliš veľa hodín na sociálnych sieťach a budujú si závislosť. Mozog si na sociálne siete zvykne, deti budú mať problém s osobnou komunikáciou, pretože na sociálnych sieťach komunikujú inak, hrajú hry, vulgárne sa vyjadrujú. Nejedná sa o bežnú sociálnu komunikáciu.

Vráťme deťom ich školu

Deti patria do školy, nie škola do domu. Už teraz je 5 minút po 12tej. Rodičia sú unavení a deti izolované. Byť rodičom žiakov na dištančnom vzdelávaní je veľmi náročné. Nie každá profesia umožňuje rodičovi pracovať z domu. Docieliť zodpovedný prístup u žiakov bez kontroly rodičov je náročný a systematický proces.

Jedno je však isté. Toto obdobie sa zapíše do dejín školstva, ktoré muselo rýchlo reagovať na meniace sa prostrediepotreby žiakov, učiteľov, škôl a celej spoločnosti.

Na záver tohto článku by som sa chcel poďakovať Viktorovi Križovi za poskytnuté odpovede na moje otázky.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kaderníctva už majú poradovníky, plavárne riešia, či sa im oplatí otvoriť

Prevádzky sa napriek nejasnostiam chystajú na otvorenie od pondelka.

Dobré ráno

Dobré ráno: Je bezpečné, aby ma očkovali AstraZenecou?

Ako funguje vektorová vakcína a či mi spôsobí krvné zrazeniny.


Už ste čítali?