reklama

Umožňuje kultúrny semafór návrat umelcov k ich remeslu?

Minulý týždeň schválila vláda nový covid semafór pre kultúru, ktorého finálnu podobu spracovávali odborníci nielen z kultúrnej brandže.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Divadlo
Divadlo (zdroj: Pixabay.com, autor 12019)

Rozumiem, že táto úloha bola veľkou výzvou a súčasne snahou, ako postupne umožniť umelcom a robotníkom kultúry návrat k ich remeslu.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že kultúrne podujatia na Slovensku dostali zelenú. Nie je to úplne tak. Pri súčasných opatreniach, teda maximálnej kapacite 150 návštevníkov, 2-metrových rozostupoch a 50 percentnej obsadenosti ostane väčšina divadiel a koncertných sál zatvorených. Ako člena parlamentného výboru pre kultúru a médiá ma problematika vyše roka „zatvorenej“ kultúry na Slovensku trápi. Veľmi dobre si uvedomujem, že ľudia z tejto oblasti sa ocitli vo vážnych existenčných problémoch, niektorí nemali nárok na podporu, prepadli sitom a mnohí z nich už dávno vyčerpali úspory, aby uživili svoje rodiny. Niektorí dokonca začali rozpredávať svoje hudobné nástroje a techniku, ktoré boli ešte donedávna zdrojom ich príjmov. Rok je dlhá doba, kultúru treba naštartovať a umožniť jej za prísnejších hygienických podmienok fungovať. Okrem chýbajúcich príjmov ide z psychologického hľadiska o pocit sebarealizácie, užitočnosti a naplnenia. Tak ako boli žiaci mesiace izolovaní a nebol im umožnení sociálny kontakt, presne takto sú izolovaní umelci a ľudia, ktorí pracujú v kultúrnej oblasti. Frustrácia, strach a pocit krivdy. Asi takto by sa dali opísať ich pocity.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mal som možnosť rozprávať sa s riaditeľkou divadla LA KOMIKA Natáliou Vosátkovou na tému kultúrneho semafóra. Tvrdí, že jej divadlo ostane naďalej zatvorené. Pri celkovej kapacite divadla by mohlo prísť za týchto podmienok maximálne 50 návštevníkov, no dodržať 2 metrové rozostupy z každej strany je nemožné. Je to jednoducho nerentabilné. Ďalší problém vzniká pri kontrole negatívnych testov pred samotným vystúpením. Nemajú kapacity ani oprávnenie žiadať od ľudí osobné doklady a kontrolovať, či testy nie sú náhodou vytlačené na „domácej“ tlačiarni, upozorňuje tak na možný výskyt falošných certifikátov Natália Vosátková.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyzerá to tak, že hrať sa bude len vo veľkých priestoroch s dostatočnou kapacitou a divadlách, ako napríklad SND. Aj tu sa vyskytuje otázka, či sa to po ekonomickej stránke vôbec oplatí.

Nedávno som začal natáčať krátke relácie, prostredníctvom ktorých reagujem na aktuálne dianie. Mojimi hosťami bývajú nielen polici, ale aj ľudia , ktorých sa téma dotýka. Tento týždeň som k sebe pozval nášho člena Tibora Krištofa. Tibor je mladý chalanisko sršiaci optimizmom. A nielen to. Je zvukár. V minulosti ozvučoval svetové koncerty, napríklad koncert Enriqa Iglesiasa a rôzne festivaly. Kríza ho donútila k zmene. Zo zvukára sa stal zo dňa na deň robotník na stavbe, aby zabezpečil zdroj príjmu a uživil svoju mladú rodinku. Za štátnu podporu je síce vďačný, no tvrdí, že nebola vysoká a najmä prišla NESKORO. Prognózy ukazujú, že na otvorenie úplnej kultúry si musíme ešte počkať. Príde deň, kedy sa vrátim späť na pódiá a budem si to náramne užívať, skonštatoval na záver nášho rozhovoru.

Roman Foltin

Roman Foltin

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Politiku vnímam z manažérskeho pohľadu. Ekonomický odbor som vyštudoval v Prahe, tretí stupeň vysokoškolského vzdelania som získal v Bratislave. Na svojom konte mám viaceré podnikateľské úspechy z minulosti. Založil som úspešnú módnu značku Otto Berg, ktorá si za viac ako 23 rokov pôsobenia na svetovom trhu získala uznanie a dôveru zákazníkov. Značka stavila na najvyššiu kvalitu a jej kolekcie sú vyrábané v najlepších fabrikách Európy. Do politiky som vstúpil ako úspešný manažér s presvedčením, že ak niekto vie riadiť firmu a ide do politiky, existuje predpoklad, že svoje zásady bude držať aj naďalej. Preto by som v nej sám uvítal viac úspešných manažérov, ktorí sa osvedčili v praxi, namiesto rojkov s veľkými predstavami a malými skúsenosťami. Svoje vlastné skúsenosti som obohatil aj o pôsobenie na akademickej pôde, kde som prednášal ako vysokoškolský pedagóg so špecializáciou na marketing. Stál som pri založení strany SaS a už päť rokov som generálnym manažérom strany. Z najvyššej riadiacej pozície zabezpečujem jej fungovanie. Transparentnosť považujem za najdôležitejšiu súčasť boja proti korupcii a čisté financovanie bez výhrad audítorov je pre mňa samozrejmosťou.Poslanec parlamentu za stranu SaS a člen Výboru NR SR pre kultúru a médiáromanfoltin@gmail.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu